Nu har vi snart gått i mål med årets första halva i programmet. Dags för en favorit nämligen ett försommarbesök vid den härliga fågelsjön Storsund i Gothem. Trots lite ”orosmoln” på SMHIs kartor blev det en härlig kväll med kvällssol i ryggen och svaga vindar. När de sista besökarna klättrat upp i tornet blev vi totalt fjorton stycken och på fågelfronten fick vi se det mesta som kunde önskas. Bland det första som seglade förbi var en havsörn, vidare bland rovfåglarna visade ett par med brun kärrhök och en handfull lärkfalkar upp sina flygkonster. Från skogen samt i buskagen kring tornet hördes och sågs de förväntade sångfåglarna: koltrast, taltrast, rödvingetrast, lövsångare, gransångare, svarthätta och ärtsångare.

Lärkfalken på trollsländejakt. Foto: Per Smitterberg

                      De flesta av änderna håller sig ganska dolda för att skydda sina ungkullar men gravand, gräsand, stjärtand, skedand, kricka och årta kunde noteras. I hägerkolonin var det full fart och både grå- och ägretthägrarna flög fram och åter med fisk från kusten. Några tranor var uppe och flög och vattenrallarna grymtade till då och då. Vi tre som höll ut längst kunde skriva in spelande spillkråka på vägen mot parkeringen. Mysiga fågelmöten behöver inte vara konstigare än såhär, sen har själen fyllts med lite trivsamma känslor i kontrast till alla galna politiker ute i världen. Ledde utflykten gjorde Per Smitterberg.